Létání s dronem už dávno není jen koníček, ale regulovaná činnost s jasně danými pravidly. A právě ta se nyní mění.
Pokud tedy létáte poblíž tratí, mostů nebo nádraží, měli byste zpozornět. V tomto článku vám jednoduše vysvětlíme, co se mění, kde si musíte dávat pozor a jak zůstat v souladu se zákonem, abyste se vyhnuli pokutám i zbytečným problémům.
Železnice (Opatření obecné povahy LKR311)
Železnice má čtyři pásma (A–D). Každé má svá pravidla, ale obecně platí: čím blíž kolejím, tím přísnější podmínky. Pásma jsou v podstatě dvě, a to do vzdálenosti 5 m a 60 m.
Pásma a pravidla:
- Pásmo A – zpravidla do 5 m od osy krajní koleje (platí pro železnici, jejímž provozovatelem je Správa železnic, státní organizace)
- Pásmo B – zpravidla od 5 do 60 m od osy krajní koleje (platí pro železnici, jejímž provozovatelem je Správa železnic, státní organizace)
- Pásmo C – zpravidla do 5 m od osy krajní koleje (platí pro železnici, jejímž provozovatelem jsou: Jindřichohradecké místní dráhy, KŽC Doprava, PDV RAILWAY, PKP CARGO INTERNATIONAL, SART, AŽD Praha)
- Pásmo D – zpravidla od 5 do 60 m od osy krajní koleje (platí pro železnici, jejímž provozovatelem jsou: Jindřichohradecké místní dráhy, KŽC Doprava, PDV RAILWAY, PKP CARGO INTERNATIONAL, SART, AŽD Praha)
Ač se zdá, že není dráha jako dráha, pravidla jsou stejná pro A a C, B a D. A aby toho nebylo málo ještě se tato pravidla dělí na let a průlet.
Pojďme si tedy představit co nás čeká v případě, že náš let bude zasahovat do těchto pásem a z nějakého důvodu se jim nemůžeme vyhnout.
Průlet v ochranném pásmu A a C, tedy méně než 5 m od osy koleje.
- Pro provoz v kategorii A1 a A2
- Oblast letu musí být vyznačena v digitální mapě DroneMap jako letový plán a ten musí obsahovat správná data ohledně výšky letu, času a informace o dronu a provozovateli. Tato podmínka není potřeba pro let dronu, který nepodléhá registraci.
- Musí být nahlášeny veškeré události, které mají nebo mohou mít vliv na plynulost provozu či bezpečnost provozu na železniční dráze. Provozovatel má povinnost událost neprodleně nahlásit s využitím webového rozhraní na: Správa železnic.
- Průlet může být zahájen v okamžiku, kdy má dálkově řídící pilot zajištěn přehled nad úsekem přelétávané dráhy, a to do vzdálenosti minimálně 500 m na každou stranu a kdy se v této vzdálenosti nenachází žádné pohybující se drážní vozidlo.
- Pro provoz v kategorii A3
- Oblast letu musí být vyznačena v digitální mapě DroneMap.
- Musí být nahlášeny veškeré události, které mají nebo mohou mít vliv na plynulost provozu či bezpečnost provozu na železniční dráze.
- Provoz je možný pouze na základě souhlasu Správy železnic Správa železnic.
Let v ochranném pásmu A a C, tedy méně než 5 m od osy koleje
- Oblast letu musí být vyznačena v digitální mapě DroneMap.
- Musí být nahlášeny veškeré události, které mají nebo mohou mít vliv na plynulost provozu či bezpečnost provozu na železniční dráze.
- Dron s MTOM ≥ 900 g musí být provozován s platným pojištěním odpovědnosti za škody způsobené provozem v minimální výši pojistného plnění 1 000 000 Kč.
- Dálkově řídící pilot musí být držitelem osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota A2.
- Provoz je možný pouze na základě souhlasu Správy železnic Správa železnic.
Let v ochranném pásmu B a D, tedy od 5 m do 60 m od osy koleje
- Pro provoz v kategorii A1 a A2
- Oblast letu musí být vyznačena v digitální mapě DroneMap. Tato podmínka není potřeba pro let dronu, který nepodléhá registraci.
- Musí být nahlášeny veškeré události, které mají nebo mohou mít vliv na plynulost provozu či bezpečnost provozu na železniční dráze.
- Let může být proveden v okamžiku, kdy má dálkově řídící pilot zajištěn přehled nad přilehlým úsekem dráhy, a to do vzdálenosti minimálně 500 m na každou stranu od místa provozu a kdy se v této vzdálenosti nenachází žádné pohybující se drážní vozidlo.
- Pro provoz v kategorii A3
- Oblast letu musí být vyznačena v digitální mapě DroneMap.
- Musí být nahlášeny veškeré události, které mají nebo mohou mít vliv na plynulost provozu či bezpečnost provozu na železniční dráze.
- Provoz je možný pouze na základě souhlasu Správy železnic Správa železnic.
Další podmínky:
- Pásma platí od země až po FL660 (~20 km). Ani FPV raketa vás před tím neschová.
- Průletem je myšleno, že dron v ochranném pásmu nevzlétává, ani nepřistává a v zóně je po dobu nezbytně nutnou k přeletu, ve výšce minimálně 30 m AGL, při rychlosti minimálně 5 m/s.
- Incidenty je nutné hlásit – zatajit to je horší než říct doma, že jste rozbili dron.
- Jedinou změnou u pásem C a D je ta, že hlášení, nebo souhlas s letem hlásíte na jiného provozovatele železniční dráhy, než je Správa železnic.
Ukázka označení místa letu v ochranném pásmu železnice v DroneMap.

Praktický checklist před letem
- Otevřete DroneMap.
- Podívejte se, zda jste poblíž silnice nebo kolejí.
- Změřte vzdálenost pomocí nástroje měření – odhad „to se vejde“ nestačí.
- Potřebujete povolení? Zařiďte si ho. Jeden e-mail je menší stres než vysvětlování policii, proč se Váš dron přemístil na čelním skle vlaku do Drážďan.
- Dodržte podmínky letu zadané do DroneMap (výška, doba letu, místo).
- Povolení si uložte – razítko je pořád silnější než logy z DJI.
Odkazy:
Úplné znění LKR 311 na stránkách ÚCL
Tedy pamatujte – lepší mít plánovaný let, než neplánovanou návštěvu úřadu.
Až to všechno vstřebáte a nebudete z toho mít droní guláš se čtyřmi, můžete se těšit na další články o nové legislativě, zejména podrobněji zpracovaná další ochranná pásma.
A kdybyste si přeci jen nevěděli rady nejen s novou legislativou, ovládáním a nastavením dronu, nebo jakýmkoliv jiným problémem v oblasti dronů, využijte naše individuální školení bez zbytečných omáček, cizích lidí a jen na témata která si předem sami určíte.
U nás neexistuje pojem “hloupá otázka”, jen vysvětlení podle potřeb jednotlivce.
Školení, díky kterému se přestanete bát zvednout dron do vzduchu.
Budeme se na Vás těšit!
Líbí se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!
