Co musí každý pilot vědět dříve, než mu dron bude na drátech svítit jako vánoční hvězda.
Úřad pro civilní letectví v rámci opatření obecné povahy (OOP) LKR310-UAS platné od 1. září 2025, zahrnul trasy nadzemních inženýrských sítí mezi ochranná pásma, pro která platí dodatečná pravidla podle LKR312A a LKR 312B.
Opatření obecné povahy LKR312A se v podstatě týká pouze rozvodných elektrických stanic nad 110 kV a LKR312B se týká elektrického vedení nad 220 kV, kde už jsou pravidla poměrně benevolentnější pro většinu hobby pilotů.
Pokud se chystáte provést let v takovém pásmu a nechystáte se svůj dron pověsit na dráty elektrického vedení jako staré tenisky, musíte respektovat konkrétní omezení a v některých případech získat povolení od provozovatele.
Všeobecně je známo, že elektrické soustavy ruší signál. Pokud tedy mezi vámi a dronem stojí elektrické vedení zapomeňte na dosah signálu, jak jste si zvykli ve volném terénu. Riziko ztráty signálu je mnohem vyšší, a proto je důležité mít správně nastavenou výšku pro automatický návrat. Při letu dronu zpět na home point se lehce může stát, že výška letu bude stejná jako výška elektrického vedení a rozhodně bychom se neměli spoléhat na systém detekce překážek. Za určitých podmínek se může stát, že dron elektrické vedení prostě “přehlédne”.
Let a průlet v prostoru elektrické stanice (trafostanice, rozvodny) 110 kV a výše (LKR312A)
- Provoz je podmíněn získáním souhlasu příslušného provozovatele elektrické stanice, která se nachází v konkrétní zeměpisné zóně. Způsob podání žádosti o vydání souhlasu je uveden na internetových stránkách příslušného provozovatele elektrické stanice.
- Oblast letu musí být vyznačena v digitální mapě DroneMap jako letový plán a ten musí obsahovat správná data ohledně výšky letu, času a informace o dronu a provozovateli. Tato podmínka není potřeba pro let dronu, který nepodléhá registraci.
- Provozovateli elektrické stanice musí být nahlášeny veškeré události, které mohou mít přímý vliv na spolehlivost a bezpečnost elektrických stanic.
Průlet v prostoru elektrického vedení 220 kV a výše (LKR312B)
- Pro drony s váhou MTOM pod 250 g
- Provozovateli přenosové soustavy musí být nahlášeny veškeré události, které mohou mít přímý vliv na spolehlivost a bezpečnost elektrického vedení.
- Pro drony s váhou MTOM do 25 kg
- Průlet je podmíněn zasláním základních informací o provozu nejpozději před provedením vzletu na e-mailový kontakt provozovatele přenosové soustavy (k dispozici na webu provozovatele).
- Oblast letu musí být vyznačena v digitální mapě DroneMap jako letový plán a ten musí obsahovat správná data ohledně výšky letu, času a informace o dronu a provozovateli.
- Provozovateli přenosové soustavy musí být nahlášeny veškeré události, které mohou mít přímý vliv na spolehlivost a bezpečnost elektrického vedení.
- Pro drony s váhou MTOM nad 25 kg
- Průlet je podmíněn získáním souhlasu příslušného provozovatele přenosové soustavy, které se nachází v konkrétní zeměpisné zóně. Způsob podání žádosti o vydání souhlasu je uveden na internetových stránkách příslušného provozovatele elektrického vedení.
- Oblast letu musí být vyznačena v digitální mapě DroneMap jako letový plán a ten musí obsahovat správná data ohledně výšky letu, času a informace o dronu a provozovateli.
- Provozovateli přenosové soustavy musí být nahlášeny veškeré události, které mohou mít přímý vliv na spolehlivost a bezpečnost elektrického vedení.
Let v prostoru elektrického vedení 220 kV a výše
- Pro drony s váhou MTOM pod 250 g
- Provozovateli přenosové soustavy musí být nahlášeny veškeré události, které mohou mít přímý vliv na spolehlivost a bezpečnost elektrického vedení.
- Pro drony s váhou MTOM 250 g a vyšší
- Let je podmíněn získáním souhlasu příslušného provozovatele přenosové soustavy, které se nachází v konkrétní zeměpisné zóně. Způsob podání žádosti o vydání souhlasu je uveden na internetových stránkách příslušného provozovatele elektrického vedení.
- Oblast letu musí být vyznačena v digitální mapě DroneMap jako letový plán a ten musí obsahovat správná data ohledně výšky letu, času a informace o dronu a provozovateli.
- Provozovateli přenosové soustavy musí být nahlášeny veškeré události, které mohou mít přímý vliv na spolehlivost a bezpečnost elektrického vedení.
Ukázka označení místa letu v ochranném pásmu elektrického vedení v DroneMap.

Kupodivu ochranná pásma elektrického vedení nejsou v OOP jasně definována šířkou, nebo vzdáleností od elektrického vedení v metrech, ale pásmo je pouze vyznačené v mapě. V tomto případě jsme si změřili, že ochranné pásmo je v šíři 60 m.
Další podmínky:
- Ochranná pásma platí od země až po FL660 (~20 km). Není potřeba to zkoušet přeletět, protože než se dostanete do takové výšky, stejně vám dojde baterie.
- Průletem (přeletem) je myšleno, že dron v ochranném pásmu nevzlétává, ani nepřistává a v zóně je po dobu pouze nezbytně nutnou k přeletu, ve výšce minimálně 30 m AGL, při rychlosti minimálně 5 m/s a dron provádí průlet v úhlu nejvíce +- 15° a tento úhel letu se nemění po celou dobu průletu.
- Incidenty je nutné hlásit – dronu visícího na drátech si časem jistě někdo všimne, a vysvětlovat policii, proč vám dron na drátech svítí a prská i když Vánoce jsou ještě daleko, nebude taková pohoda jako popíjet punč u krbu.
Praktický checklist před letem
- Otevřete DroneMap.
- Podívejte se, zda váš let bude poblíže nějaké elektrické rozvodné stanice, nebo elektrického vedení.
- Změřte vzdálenost pomocí nástroje měření – odhad „to se vejde“ nestačí.
- Potřebujete povolení? Zařiďte si ho. Povolení si uložte – razítko je pořád silnější než logy z DJI.
- Dodržte podmínky letu zadané do DroneMap (výška, doba letu, místo).
Odkazy:
Úplné znění LKR 312 na stránkách ÚCL
Tedy pamatujte – lepší mít plánovaný let než neplánovanou návštěvu úřadu.
Až to všechno vstřebáte a nebudete z toho mít droní guláš se čtyřmi, můžete se těšit na další články o nové legislativě, zejména podrobněji zpracovaná další ochranná pásma.
A kdybyste si přeci jen nevěděli rady nejen s novou legislativou, ovládáním a nastavením dronu, nebo jakýmkoliv jiným problémem v oblasti dronů, využijte naše individuální školení bez zbytečných omáček, cizích lidí a jen na témata která si předem sami určíte.
U nás neexistuje pojem “hloupá otázka”, jen vysvětlení podle potřeb jednotlivce.
Školení, díky kterému se přestanete bát zvednout dron do vzduchu.
Budeme se na Vás těšit!
Líbí se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!
