Od 1. září 2025 vstoupila v platnost nová pravidla pro létání s drony. Největší změny se týkají ochranných pásem kolem silnic. Pokud plánujete let poblíž silnic, čtěte dál.
Proč se pravidla mění
- Dronů přibývá a s tím i šance, že se dron omylem stane nechtěnou nadstandardní výbavou na čelním skle auta.
- Starý systém byl moc obecný, teď máme jasné zóny. Konečně žádné hádání „kolik je asi tak 30 metrů od silnice“. Důležitou změnou je to, že souhlas již nevydává Úřad pro civilní letectví, ale správce komunikace.
Nová mapa DroneMap ukáže ochranná pásma online. Pryč je doba tápání a odhadů – teď máme nástroj, který nám při plánování letu sám řekne, jestli se dostáváme do konfliktu s nějakým ochranným pásmem.
Silnice (Opatření obecné povahy LKR317)
Ochranná pásma:
- dálnice: zpravidla do 50 m od osy přilehlého jízdního pásu dálnice
- silnice I. třídy: zpravidla do 50 m od osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu silnice
- silnice II. a III. třídy: zpravidla do 15 m od osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu silnice
- místní komunikace I. třídy: zpravidla do 50 m od osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu silnice mimo hustě osídlený prostor.
- místní komunikace II. třídy: do 15 m od osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu silnice mimo hustě osídlený prostor.
Přichází také jasná definice hustě osídleného prostoru, což znamená – nejméně 5 budov různých vlastníků do 85 metrů od sebe.
Možnosti letu, nebo přeletu:
Přelet i let přímo v definovaném ochranném pásmu je zakázán. Pokud se ocitnete v ochranném pásmu, už je to problém. Výjimku lze získat jen s povolením správce komunikace.
V DroneMap, po kliknutí na místo, kde byste chtěli let provést, se v záložce „data“ zobrazí všechna ochranná pásma. Po rozkliknutí konkrétního ochranného pásma jsou v záložce uvedeny všechny důležité informace, i kdo může udělit souhlas.
Ukázka označení místa letu v ochranném pásmu silnic v DroneMap:

Kdo uděluje souhlas:
- Ředitelství silnic a dálnic pro dálnice a silnice I. třídy
- Krajské či obecní úřady pro silnice II. a III. třídy, tedy vlastník pozemní komunikace, nebo její správce.
- U letu v ochranném pásmu místní komunikace II. třídy není potřeba žádného souhlasu
- Po získání souhlasu v předchozích případech je další podmínkou vyznačit v digitální mapě DroneMap letový plán. Ten musí obsahovat správná data ohledně výšky letu, času a informace o dronu a provozovateli.
Kupodivu ze všech těchto podmínek jsou vyloučeny drony, které nepodléhají registraci, tedy drony pod 250 g, bez kamery. Podstata tohoto opatření obecné povahy je ochrana osob a vozidel při provozu. Řidič se zřejmě nemůže leknout dronu bez kamery, i když mu skončí na čelním skle… Ehm…
Řekl bych, že bude ještě chvíli trvat, než se proces doladí a ustálí se v povědomí pilotů dronů.
Správci komunikací budou pravděpodobně vstřícnější k žádostem s jasným komerčním odůvodněním než k hobby pilotům, kteří chtějí pěkné záběry. Nicméně se správným odůvodněním bude vždy cesta volnější.
Odkazy:
Tedy pamatujte – lepší mít plánovaný let, než neplánovanou návštěvu úřadu.
Až to všechno vstřebáte a nebudete z toho mít droní guláš se čtyřmi, můžete se těšit na další články o nové legislativě, zejména podrobněji zpracovaná další ochranná pásma.
A kdybyste si přeci jen nevěděli rady nejen s novou legislativou, ovládáním a nastavením dronu, nebo jakýmkoliv jiným problémem v oblasti dronů, využijte naše individuální školení bez zbytečných omáček, cizích lidí a jen na témata která si předem sami určíte.
U nás neexistuje pojem “hloupá otázka”, jen vysvětlení podle potřeb jednotlivce.
Školení, díky kterému se přestanete bát zvednout dron do vzduchu.
Budeme se na Vás těšit!
Líbí se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!
